På lørdage og søndage bliver det svært at møde tidligt på arbejde, hvis man skal til Odense efter den 4. august
Køreplanerne for de regionale-og lokale busruter på Fyn og Langeland skifter fra søndag den 4. august. Foto Michael Rathje
Efter den 4. august vil det ikke længere være muligt at møde på arbejde i Odense kl. 07:00, hvis man skal fra Nyborg og er afhængig af kollektiv tranport.
Fynbus har udarbejdet en plan, hvor man reducerer buskørslen, for at tilpasse den regionale økonomi.
For Johnny Vigtoft Andersen, der bor i Nyborg, betyder det, at han får svært ved at møde ind på sit arbejde som skraldemand, de 6-7-gange i året, hvor han skal møde kl. 07:00 om morgenen i Odense. Men det er ikke hos ham selv, hvor bekymringen er størst.
– Jeg tænker på alle dem, der arbejder fast hver anden eller tredje weekend, fortæller Johnny Vigtoft Andersen.
Og ifølge Johnny Vigtoft Andersen er han langt fra den eneste, som er afhængig af kollektiv transport.
– De få gange om året, hvor jeg har kørt med bussen, der kan jeg konstatere, at jeg ikke er den eneste, der sidder i den bus, beretter han.
Efter de nye køreplaner træder i kraft, kører den første bus fra Nyborg til Odense kl. 07:45 i weekenden.
Mellem kl. 04:21 og kl. 07:18 kører der ingen tog mellem Nyborg Station og Odense Banegård. Der er i dette tidsrum heller ikke mulighed for at gøre brug af Plus- eller Flextur.
– Det er jeg ked af, at det er sådan en situation. Kommunen har tilbagekøbt weekendkørslerne på rute 195 til Odense, så jeg er da lidt overrasket over, at det ikke er muligt at komme på arbejde i weekenderne fra Nyborg til Odense, siger en forundret Ole Tyrsted Jørgensen (SF).
Ud over at være medlem af byrådet for SF sidder han også i bestyrelsen for Fynbus.
Ole Tyrsted Jørgensen forklarer, at han vil tage det med til Fynbus og tage det med videre til Nyborg Kommunes forvaltning, som er dem, der skal indsende ønsker til køreplanen.
Fynbus har på grund af ubalance i økonomien måttet indhente besparelser, og det er rute 195 fra Nyborg over Langeskov til Odense, som bliver reduceret med 13 procent.
– De ture, der er fjernet, er nogen, hvor der ikke har været særlig god økonomi, hvor der ikke har været særlig mange kunder med. Det er de benhårde prioriteringer, der er, når økonomien ikke hænger sammen. Vi kigger på, hvor de dårligste ture er, og så er det som udgangspunkt dem, der i givet fald kan lade livet, forklarer Jan Gudmann Hansen, plan- og markedschef hos FynBus.
Jan Gudmann Hansen er klar over, at der er nogen i den anden ende, som vil mærke konsekvenserne.
– De få, det rammer, dem rammer det selvfølgelig, og det synes vi, da er rigtig trist. Det er de rammer, vi har haft at arbejde indenfor, og vi ville ønske, at vi kunne tilbyde den kørsel, men det har vi simpelthen ikke mulighed for, fortæller Jan Gudmann Hansen.