Borgerservice lukker om fredagen – fleksibel arbejdstid indføres i Nyborg Kommune

0
1414

Økonomiudvalget har vedtaget, at der indføres fleksibel arbejdstid i Nyborg Kommune. Det får konsekvenser for borgerne, der ikke kan blive betjent i borgerservice om fredagen fremover.

Nyborg Rådhus

Der vil fremover være lukket på borgerservice om fredagen. I stedet åbnes der om onsdagen, hvor der hidtil har været lukket. Foto: Arkiv

Økonomiudvalget har vedtaget, at der indføres fleksibel arbejdstid i Nyborg Kommune. Det får konsekvenser for borgerne, der ikke kan blive betjent i borgerservice om fredagen fremover.

Der indføres fleksibel arbejdstid på mange arbejdspladser i disse år. Både private og offentlige arbejdspladser har kunnet se værdien i, at de ansatte har fleksibel arbejdstid. Nabokommunen Kerteminde har allerede indført. Nu gør man det samme i Nyborg Kommune. Det har et enigt Økonomiudvalg besluttet.

– Vi vil gerne have så fleksibel adgang for vores borgere som muligt. Derfor er det her et forsøg på at optimere vores ressourcer for både ansatte og borgere. Det, der er hensigten, er, at når man kommer på fx Borgerservice, så ved man, at der er en tid, man kan regne med. Det skulle derfor meget gerne minimere spildtid for både borgere og ansatte, forklarer borgmester, Kenneth Muhs

Det vil derfor ikke være muligt at henvende sig fysisk i borgerservice om fredagen længere. Til gengæld åbnes der i tre timer 12:00-15:00 om onsdagen, hvor der tidligere var lukket. De øvrige åbningstider forbliver uændrede. Altså mandag 10:00-15:00, tirsdag 10:00-15:00 og torsdag 10:00-17:30

Beslutningen gælder også administrative medarbejdere. Derfor skal man ikke regne med at kunne komme fysisk på ydelseskontoret om fredagen fremadrettet. Der forestår nu et undersøgende arbejde, der skal klarlægge, hvordan man i praksis vil organisere det i Nyborg Kommune.

– Vi ser blandt andet til Kerteminde Kommune, hvor man har haft stor succes med, at borgerne kan booke en tid, hvor de gerne vil ringes op. Derfor sætter vi os nu sammen med medarbejderne og finder ud af, hvordan vi udnytter ressourcerne bedst muligt, så vi opnår størst mulig fleksibilitet for både borgere og medarbejder, forklarer Chef for Borgerservice i Nyborg Kommune, Merete Gommesen

Turistkontoret er ikke omfattet af beslutningen, og det vil derfor have åbent som hidtil. Ændringerne i åbningstiderne begynder at træde i kraft 1. oktober og forventes at være fuldt indført 1. januar. Ren formelt skal beslutningen træffes i byrådet. Det forventes dog at være en formalitet, da medlemmerne af Økonomiudvalget repræsenterer 24 ud af 25 medlemmer af byrådet.