Camping med støj: ‘Hvis jeg kunne flytte den, havde jeg gjort det’

0
440

Nyborg Strandcamping ligger klos op ad en del af motorvejen i Nyborg, som står uden støjhegn. For ejeren af campingpladsen, Tina Demant Jensen, betyder det, at hun flere gange oplever, at gæster må rejse videre efter en overnatning, fordi støjen bliver for meget.

Img 20231116 091049

Tina Demant Jensen måtte for 25 år siden formindske sin campingplads, for at der var plads til motorvejen, som har larmet lige siden. Foto: Magnus Terp 

Motorvejen i Nyborg deler byen i to, hvilket betyder, at støjen fra motorvejen kan høres næsten overalt i byen. For nyligt er det blevet offentliggjort, at Nyborg har chancen for at komme foran i køen til en pulje på 3 milliarder kroner, som frem til 2035 skal være med til at sætte nye støjskærme op i Danmark. Det er dog ikke alle, der kan se frem til at få glæde af puljen.

Tina Demant Jensen er ejer af Nyborg Strandcamping. En campingplads med genial havudsigt, spektakulær udsigt til Storebæltsbroen, muligheden for en vildt smuk solopgang, og så et støjproblem, som gør at flere gæster må flytte væk igen efter den første dag på pladsen.

-Den del af motorvejen står Storebælt for, og jeg forstår ikke, hvorfor de ikke har råd til at sætte støjskærme op. De tjener jo masser af penge, men på grund af, at der ikke er nogle støjskærme, går det udover min forretning. Hvis jeg kunne flytte campingpladsen, havde jeg gjort det, men det kan jeg ikke. Jeg elsker mit erhverv, men jeg kan ikke blive ved med at vente.

Img 20231116 093250

Tina Demant Jensen har siden Storebæltsbroens opførsel kæmpet med støjproblemet fra vejen over broen. Foto: Magnus Terp 

25 års venten for ingenting

Tina Demant Jensen har nemlig ventet på, at der blev gjort noget ved støjproblemet, siden Storebæltsbroen blev bygget for 25 år siden. Selv dengang var støjen fra trafikken over broen stor, og siden dengang er problemet bare blevet større. Ifølge Miljøstyrelsen så har rekreative områder, som for eksempel campingpladsen, en vejledende grænseværdi for støj på 53 decibel, men ser man på kortet over støjmålinger ved Nyborg, så ligger målingerne på motorvejen ved campingpladsen et sted mellem 70 og 80 decibel.

-Jeg har ventet i 25 år på, at problemet bliver løst, men i stedet for, at man gør noget, så er problemet bare blevet værre. Der bliver hele tiden målt og taget prøver her, som viser, at støjen er over niveau, men der bliver stadig ikke gjort noget. Det er jeg meget uforstående overfor, siger Tina Demant Jensen.

Der har de seneste år været set på sagen med støj i Nyborg af tre transportministre. Først var Benny Engelbrecht forbi i 2021, så fremsatte Trine Bramsen et forslag om, at man ”forlængede” Storebæltsbroen med fire kilometer, så en del af motorvejen blev bestyret af broen, så de skulle stå for at bygge nye støjskærme i Nyborg. Senest er nuværende transportminister, Thomas Danielsen (V), gået med til, at kriterierne for støjskærme bliver ændret, så Nyborg kan være i betragtning til at få nye støjskærme i den nærmeste fremtid. Det eneste konkrete, der er sket indtil videre, var tilbage i 2021, da der blev sat 11 millioner af fra Folketinget særlige støjpulje til at udvide støjskærmene i Nyborg.

-Jeg var helt oppe og køre, da jeg hørte nyheden dengang. Jeg tænkte, at endelig sker det noget. Så var jeg derefter til møde omkring den nye udvidelse med borgmesteren (Kenneth Muhs (V)), som så spurgte, hvorfor jeg var der, fordi det var slet ikke ved mig, at der ville komme nye støjskærme. Der gik jeg helt fra toppen, og hele vejen ned og tilbage til virkeligheden igen.

Img 20231116 093806

Nyborg strand camping har ikke støjproblemer med selve Storebæltsbroen -tvært imod, får de mange gæster, som vil nyde den unikke udsigt. Foto: Magnus Terp 

Lang kamp – ingen løsning

Tina Demant Jensen har overvejet at lukke campingpladsen og bygge sommerhuse på grunden i stedet, men på grund af støjniveauet kan det ikke lade sig gøre. I stedet må hun fortsætte med at byde velkommen til campister, som uden problem må slå telte op og sove i campingvogne med tynde vægge på selvsamme grund. Tina Demant Jensen nævner dog også, at selvom der er støjgener, så er der stadig kunder i butikken:

-Nogle gæster bruger campingpladsen som et stop på vejen, og derfor er de her også kun en enkelt nat. Andre ser igennem fingre med støjen, fordi omgivelserne er så smukke, som de er, eller også er de vant til støj, men næsten alle nævner, at de lægger mærke til støjen. Jeg skjuler det heller ikke, hvis folk ringer og spørger ind til pladsen.

Problemet med forhøjede støjniveauer er flere andre steder blevet løst på forskellige måder. Et eksempel er selvfølgelig støjskærme, men et andet eksempel, som Tina Demant Jensen ser som en god midlertidig løsning, er, at man sætter hastighedsgrænsen på strækningen ned til 80 kilometer i timen.

-Jeg har virkelig kæmpet med kommunen, om det ikke kunne være en løsning. Jeg har skrevet breve til dem, deltaget i møder, foreslået konkrete tiltag, men intet af det er blevet taget imod. De gør i hvert fald ikke noget. Jeg føler virkelig, at jeg bliver forbigået, fortæller Tina Demant Jensen.