Politikerne skal sige nej til støjskærm for 11 millioner og i stedet gå en anden vej, skriver Alternativets Bjarne Christiansen i dette debatindlæg.
Ifølge Sund & Bælt skal den 500 meter lange støjskærm starte her ved afkørsel 45 ved Storbæltsvej. Foto: Michael Rathje
Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.
Støj og røg i fire spor, men også CO2-belastning og en kommunal klimaplan, som bør tages meget alvorligt.
E20, som bugter sig gennem Nyborg by, giver mange borgere alvorlige udfordringer med trafikstøj. I WHO-rapporten ”Environmental Noise Guidelines for the European Region” fra 2018 konkluderer man, at trafikstøj giver alvorlige miljø- og sundhedsudfordringer.
De midler, som Sund & Bælt stiller i udsigt, rækker kun til 500 meter støjværn på en enkelt side af E20, og altså kun 5-7 % af det, der er behov for, hvis nyborgensere skal afhjælpes i forhold til deres udfordringer med trafikstøj fra E20.
Alternativets trafikordfører Christina Olumeko spurgte i foråret 2023 transportministeren, om han ville hjælpe Nyborg Kommune med nedbringelse af byens CO2-belastning ved at nedsætte hastigheden på E20 til 90 km/t igennem Nyborg. Det ville han ikke gøre noget ved dengang.
Nu er der så kommet en opdateret klimarapport, som må få Transportministeren på andre tanker. Der forudses nemlig en global temperaturstigning på 2,9 grader ved år 2100 med katastrofale følger for miljø og mennesker. Dette bør få både byrådet og Transportministeren til at indse, at et støjværn ikke løser Nyborgs udfordringer.
Alternativet i Nyborg anbefaler derfor, at politikerne i Nyborg Byråd siger nej til de sølle 500 meter støjværn og i stedet bruger energi på at få nedsat hastigheden på E20 til 90 km/t, hvilket de selv siger i kommunens klimaplan kun vil øge køretiden med 30 sekunder. Vi vil dermed få løst både støjproblemer og en del af Nyborg Kommunes nødvendige klimamål.
Alternativet Nyborg Kommune
Bjarne Christiansen
Rådyrvænget 88
5800 Nyborg
Klik her for at læse mere om de 500 meter støjskærme. Foto: Michael Rathje