Nyborg Kommune har bestilt en ekstern gennemgang af dens IT-afdeling, efter det igen er kommet frem, at mails er gået tabt i systemet. Denne gang er der tale om lige knap tusind styk
Det er anden gang på kort tid, at Kommunen må tage sig af en IT-fejl Foto: Michael Rathje
Èn skandale kommer sjældent alene.
Det er i hvert fald sandt for Nyborg Kommune, der igen må melde ud, at der er sket en stor fejl i systemet. I en anmeldelse til Datatilsynet, som Nyborg Avis er i besiddelse af, står det klart, at 913 mails er strandet siden 2018.
Fælles for de mails er det, at emnefeltet indeholdt CPR-numre, og derfor blev de fanget i et såkaldt sikkerhedsfilter.
– Fejlen er opstået, når medarbejdere – stik imod kommunens retningslinjer – har forsøgt at sende sikre mails til andre offentlige myndigheder (fx Familieretshuset og andre kommuner, red.), hvor CPR-nummeret var skrevet i emnefeltet. Disse mails er derfor helt korrekt blevet blokeret af systemet, men desværre har afsenderen ikke fået besked om det, udtaler vicekommunaldirektør Anders M. Sørensen i et skriftligt svar til avisen.
Kommunen opdagede ikke fejlen, før den efter et databrud i januar begyndte at fejlsøge alle systemer.
De første mails, der ikke kom frem til modtageren, er forsøgt sendt tilbage i 2018. Nyborg Kommune oplyser, at langt størstedelen af beskederne dog senere har fundet deres vej til eksterne myndigheder, når de har rykket for dem.
Bestiller ekstern undersøgelse
Den nye dataskandale kommer i kølvandet på Nyborg Kommunes opdagelse af, at 277 henvendelser på social- og familieområdet lå uset hen i 3,5 måned.
Da det er den anden fejl, der er fundet i løbet af få måneder, er der bestilt en ekstern gennemgang af IT- området. Den skal kortlægge om der er flere fejlopsætninger i systemet og mails, der ikke bliver sendt eller modtaget, som de skal, oplyser vicekommunaldirektør i Nyborg Kommune Anders M. Sørensen.
– Vi tager det her meget alvorligt. Selvom de fleste mails er kommet rigtigt frem til sidst, så nytter det ikke noget, at fejlopsætninger fra år tilbage påvirker posten til og fra kommunen. Med den eksterne hjælp fortsætter vi vores gennemgang af alle vores systemer med en tættekam for at finde og rette alle eventuelle fejl på en og samme gang, siger vicekommunaldirektøren.
Foreløbigt vurderer Nyborg Kommune, at fejlen i seks tilfælde kan have haft direkte effekt for en borger. Kommunen er endnu ikke i mål med den interne undersøgelse.
Fremover samles meldinger om sikre mails og blanketter, der ikke er blevet sendt korrekt, i én postkasse, . Den tjekkes dagligt og gennemgås for, om det er tale om forskellige enkeltstående tilfælde eller en systemfejl. Det skriver Kommunen i en pressemeddelelse.
– Alle datafejl er én for mange, og vi er rigtig ærgerlige over at kunne konstatere to på så kort tid. Men vi finder dem også, fordi vi netop fejlsøger målrettet og grundigt. Det vil vi blive ved med, indtil alle systemer er kigget efter i sømmene, lyder det fra Anders M. Sørensen.
En ekstern gennemgang af hele IT-området i Nyborg Kommune skal nu afdække, om der er flere fejlopsætninger i systemerne, der påvirker mails enten til eller fra kommunen.