De to firmaer A/S Knudshoved Havn og Langballe Poulsen A/S, der ejer området ved den gamle færgehavn, har reageret skarpt på kommunens varsel om et påbud.
Oprydningen på Knudshovedhalvøen gik i gang i marts 2021, men ifølge Fredningsnævnet blev der ryddet mere, end der var givet tilladelse til. Foto: Nyborg Kommune
I 2009 købte A/S Knudshoved Havn og Langballe Poulsen A/S den gamle færgehavn af DSB. Købet skete på grundlag af en fredningskendelse fra 2004. Firmaernes planer var blandt andet at skabe en lystbådehavn, bygge hotel og konferencecenter, opføre en bådbutik og en marina med husbåde.
Det er dog langt fra gået, som ejerne havde forestillet sig. Ifølge direktør i Langballe Poulsen A/S, Peter Poulsen, var de første ni år et mareridt, hvor han gentagne gange løb spidsrod mellem 23 forskellige myndighedsinstanser og interesseorganisationer. Først i 2018 lavede kommunen en endelig lokalplangodkendelse.
Men problemerne fortsatte. Forud for Tour de France kom til byen i 2022, indgik A/S Knudshoved Havn og Langballe Poulsen A/S en aftale med Nyborg Kommune om at etablere en parkeringsplads på området i forbindelse med de mange tilskuere, der ville komme til Nyborg.
Firmaerne gik i gang med at fræse, gøde og tilså et stort areal med græs. Arealet blev dog aldrig brugt til parkering, da der var dårlige muligheder for til- og afkørsel. Efterfølgende gik det op for kommunens administration, at de burde have kontaktet kommunens naturafdeling inden projektet blev sat i gang.
Ifølge fredningens § 8 er det på Knudshovedhalvøen nemlig kun tilladt at gøde i private haver og på golfbanen. Det betyder nu, at området de næste fem år ikke kan bruges, da græsset skal have lov til at vokse op og høstes hvert år for at trække gødningen op af jorden. Den udgift afholder Nyborg Kommune selv.
Luftfoto fra 2021. Her ses bæltet med de 16 skovfyr. Foto: Nyborg Kommune
Luftfoto fra 2022. Her er de 16 træer væk Foto: Nyborg Kommune
I 2021 påbegyndte de to firmaer også en oprydning af grunden, som de ifølge fredningskendelse fra 2004 var forpligtigede til. Det resulterede i, at 16 store skovfyr blev fældet i et bælte.
– På det areal har fredningskendelsen tilbage i 2010 eller 2011 sagt, at der skal vi stille lystbåde, når de er oppe på land, så de er mindst muligt synlige for motorvejen. Men der kan jo ikke stå lystbåde og grantræer samme sted, forklarer Peter Poulsen.
Nyborg Kommune besigtigede området samme dag i marts 2021, som de havde modtaget en anmeldelse om rydningen. De kunne dog ikke fastslå, om rydningen var i konflikt med fredningen.
Det har Fredningsnævnet så efterfølgende slået fast. Det var ikke lovligt at fælde de 60 år gamle skovfyr, og de to firmaer kan ikke få dispensation med tilbagevirkende kraft.
Nyborg Kommune har derfor i et brev den 26. januar varslet de to firmaer om, at der vil komme et påbud om blandt andet genplantning af 16 skovfyr på en højde af mindst tre meter.
Nyborg er ikke længere en medspiller
Peter Poulsen har reageret på brevet og sendt et svar den 7. februar til både borgmester Kenneth Muhs og til Teknik, Miljø og Erhverv samt til Plan og Natur.
Her skriver han blandt andet: ”Nyborg Kommune har altid været en medspiller, både i byrådet og i embedsværket. Desværre forholder det sig ikke sådan længere”
– Jeg er ikke enig med dem (kommunen, red.), overhovedet. Jeg er målløs og meget uenig i både påbuddet og rimeligheden i det, siger Peter Poulsen.
I påbuddet kræves det desuden, at et andet plantebælte på 4100 kvadratmeter genplantes med småtræer og buske.
– I 2011, to år efter vi har købt grunden, holder Fredningsnævnet og DSB, og muligvis, og der bliver jeg nødt til at understrege muligvis, Nyborg Kommune et møde omkring et beplantningsbælte på området. Vi var ikke indbudt til mødet, hvor man tilsyneladende bliver enige om at lave et beplantningsbælte. Det beplantningsbælte er aldrig nogensinde blevet etableret, men nu får vi påbud om, at det skal genetableres. Det har aldrig eksisteret, fastslår Peter Poulsen.
I brevet til kommunen skriver Peter Poulsen desuden: ”Kravet må bero på en misforståelse, og vi henstiller til, at kravet trækkes tilbage”.
– Jeg kan kun konstatere, at hvis jeg kommer til at gøre noget forkert, så har det store konsekvenser, men når kommunen helt bevislig er indblandet i det, jamen, så har det åbenbart ikke nogen konsekvenser dem, lyder det fra Peter Poulsen.
Peter Poulsen har endnu ikke regnet på, hvad det kommer til at koste at lovliggøre området ved den gamle færgehavn. Men ifølge P. Kortegaards Planteskole i Kappendrup koster alene skovfyrretræer på over tre meter omkring 16.000 kroner stykket.
Da påbuddet træffes efter naturbeskyttelseslovens § 73 stk. 5 kan firmaerne Langballe Poulsen A/S og A/S Knudshoved Havn derfor ikke klage over afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Miljø- og Teknikudvalget blev på deres møder i går, tirsdag, orienteret om, at Langballe Poulsen A/S og A/S Knudshoved Havn har modtaget et varsel om et kommende påbud om at lovliggøre området ved den gamle færgehavn. Ligeledes i går var medarbejdere fra Klima og Naturafdelingen ude på Knudshovedhalvøen for igen at besigtige området.