Eksperterne kalder det en skandale, og politikerne er i vildrede: Forstå Biogassagen her

0
567

Nyborg Kommunes kommunaldirektør Tim Jeppesen er involveret i sag om inhabilitet i forbindelse med opførelsen af et biogasanlæg i Kerteminde Kommune. Igen tiltrækker sagen stor opmærksomhed

Dji Fly 20230509 180642 257 1683648492500 Photo 1 Scaled

Kerteminde Biogas er opført på ulovligt grundlag. En af de hovedansvarlige for det, er Nyborg Kommunes kommunaldirektør Tim Jeppesen. Foto: Arkiv

Hvis du har været abonnent på Kjerteminde Avis det seneste halve år, så kender du den godt, men hvis du er ny her på Nyborg Avis, står sagen måske ikke så friskt i erindringen – og den kan være udfordrende at sætte sig ind i, hvis ikke man kender den.

Så her kommer et overblik, en guide ind i Biogassagen; Hvad der fik lavinen til at rulle, hvorfor sagen igen stjæler overskrifter, og hvorfor den også er vigtig for dig som borger i Nyborg Kommune og for dig som borger i et dansk demokrati.

Du må nemlig ikke blive snydt af, at sagen er foregået i nabokommunen, for foruden at handle om en eksborgmester, så centrerer den sig også om Kerteminde Kommunes administration – og i den forbindelse også lederen af den. Dengang – da de ulovlige tilladelser blev givet og udnyttet, og borgmesteren ifølge nogle eksperter udøvede magtmisbrug – der var det Tim Jeppesen, Nyborg Kommunes nuværende kommunaldirektør, der var den øverste embedsmand i Kerteminde.

Det er sagen, der bliver ved med at udvikle sig

Ord som ‘magtmisbrug’ og ‘korruption’ fyldte i rubrikkerne blandt de fynske mediehuse, efter Kjerteminde Avis i maj 2023 kunne afsløre, hvordan Kerteminde Kommunes tidligere Venstre-borgmester, Hans Luunbjerg, havde fået tilladelser til at bygge et stort biogasanlæg på et ulovligt grundlag.

Grundlaget for, at flere eksperter over for Kjerteminde Avis konkluderede, at tilladelserne var ugyldige, var, at tidsfristerne for flere af dem var overskredet, men også at eksborgmesteren indiskutabelt måtte have været inhabil. Tilladelserne blev nemlig givet i de år, hvor Hans Luunbjerg sad som henholdsvis borgmester og viceborgmester.

Men inhabiliteten blev aldrig deklareret, og det var der to mænd, der skulle have sørget for, at den blev; Hans Luunbjerg selv og kommunaldirektør Tim Jeppesen.

At Tim Jeppesen ikke gjorde det over de mange år, sagsbehandlingen strakte sig over, fik Kurt Klaudi Klasen, professor i offentlig organisation og ledelse ved Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet, til at sige sådan her tilbage i maj:

– Han er i problemer. Så har han har vendt det blinde øje til eller direkte medvirket til det. Der må ikke finde forskelsbehandling sted. Det hører ingen steder hjemme i dansk offentlig forvaltning, så det er ganske alvorligt, det her. Der kan ikke være nogen, der har set på det her, som ikke har vidst, der var noget galt.

Den kritik var Sten Bønsing, som er professor i forvaltningsret ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet, enig i.

“Kommunaldirektøren har et stort problem. Det er hans opgave at gøre opmærksom på inhabilitetsproblemet og dets løsning. Han er embedsmanden, der skal meddele borgmesteren, at han er inhabil. Det er kommunaldirektørens ansvar at sørge for, at sagen håndteres rigtigt,” sagde han.

Selv erindrende Tim Jeppesen angiveligt ikke sagen eller sagsforløbet, udtalte han til Kjerteminde Avis, men udtalte:

– Du har fortalt mig, hvad de to professorer siger, og det må jeg jo så tage til efterretning. Det er sådan set svært for mig at kommentere mere på det, fordi jeg som sagt ikke har nogen erindring om, hvordan sagsgangen var, og hvilke beslutninger der blev taget. (…) Det er ikke for at sige, at det ikke er mit ansvar, for det er det, men jeg erindrer det ikke.

Tim Jeppesen havde i 2016 tre års erfaring som direktør i Svendborg Kommune, knap to års erfaring som kommunaldirektør i Fredericia Kommune og havde altså siddet i sin stilling i to år i Kerteminde Kommune, hvor han stoppede i 2020.

Skulle det have gået efter bogen, skulle alle tilladelser, der ledte op til, at Hans Luunbjerg udvidede sit biogas – og dermed sin private forretning – markant, have været politisk behandlet, og den daværende borgmester måtte på ingen måder have blandet sig i sagsbehandlingen.

Sådan foregik det bare ikke.

Og derfor sneg de mere sprængfarlige spørgsmål sig ind; Misbrugte Luunbjerg ‘sit offentlige embede til at berige sig selv økonomisk’? Blandede han sig uretmæssigt i sagsbehandlingen, og vendte administrationen bevidst det blinde øje til?

Det krævede det siddende Byråd i Kerteminde Kommune at få svar på, og det bestille en advokatundersøgelse i umiddelbar forlængelse af Kjerteminde Avis’ afsløringer.

En ‘skandale’-konklusion

Nu er Kammeradvokatens undersøgelse og konklusion offentliggjort. Men hvis det var tanken, at den skulle lægge låg på et mørkt kapitel i Kerteminde Kommunes historie, har den ikke virket efter hensigten.

Tværtimod har den åbnet for en helt ny diskussion, der kan vise sig at række langt ud over kommunegrænsen. Den kommer vi tilbage til om lidt.

Først et lille dyk ned i selve undersøgelsen, der fastslår at Hans Luunbjerg vel at mærke var inhabil, og at kommunens administration var afledt inhabile af samme årsag. Konklusionen lyder også, at biogasanlægget er ulovligt opført, fordi tidsfristerne for både bygge- og landzonetilladelserne samt miljøgodkendelsen blev overskredet.

Men det, der har skabt allermest røre, er, at Kammeradvokaten konkluderer, at der ikke har fundet magtmisbrug sted. Dén konklusion fik i første omgang sindet i kog hos både professor i offentlig forvaltning, Kurt Klaudi Klausen og professor i jura ved Aalborg Universitet og tidligere formand for Planklagenævnet, Carsten Munk-Hansen.

For det, der ifølge Kammeradvokaten beviser, at Hans Luunbjerg har handlet i god tro, er et møde på den daværende borgmesters eget kontor i 2015 mellem ham selv, Tim Jeppesen og en administrativ medarbejder. Et møde der, som Kammeradvokaten skrev i rapporten, ikke fandtes et referat af.

Problemet for Kammeradvokaten er bare, at det ikke er sandt. Efter endnu en anmodning om aktindsigt, kom Kjerteminde Avis i besiddelse af mødereferatet. Og det bringer nyt brænde til bålet for eksperternes kritik.

Referatet viser nemlig, at mødets formål var, at Kerteminde Kommune i form af Tim Jeppesen og den anden medarbejder skulle meddele Kerteminde Biogas Aps (og dermed dengang siddende borgmester Luunbjerg), at kommunen ville kræve en fuld VVM-undersøgelse.

En fuld VVM-undersøgelse ville automatisk sende planerne om udvidelsen af Kerteminde Biogas til politisk behandling. Så på mødet ville Kerteminde Biogas diskutere, hvad firmaet kunne gøre for at undgå VVM-undersøgelsen.

De næste måneder sendte Luunbjerg mails direkte til både afdelingschef og sagsbehandlere. Blandt andet en afgørelse fra Nordfyns Kommune, hvor der ikke blev lavet en fuld VVM-undersøgelse af et biogasanlæg. Både afdelingschef og sagsbehandlere forklarede Luunbjerg, at han ikke kunne sammenligne de to sager.

Ikke desto mindre endte det med, at Kerteminde Kommune traf en ny afgørelse; Nemlig den, at en fuld VVM-undersøgelse alligevel ikke var nødvendig.

– Kammeradvokaten konkluderer, at alene mødet mellem borgmesteren og kommunaldirektøren viser, at borgmesteren ville sikre korrekt sagsbehandling. Det her referat viser jo det stik modsatte. Borgmesteren vil jo netop omgøre en afgørelse, som forvaltningen havde truffet, det står der jo meget tydeligt i referatet.

– Efterfølgende presser borgmesteren på for at få forvaltningen til at træffe en ny afgørelse. En afgørelse de ikke ville træffe, men som de alligevel ender med at træffe. Det er jo magtmisbrug og ond tro. Det er jo helt tydeligt. Jeg kan simpelthen ikke se, at man kan bruge Kammeradvokatens konklusion på det spørgsmål til noget som helst, siger professor i offentlig forvaltning, Kurt Klaudi Klausen.

Der udover kritiserer eksperterne, at Tim Jeppesen, en af de absolutte nøglepersoner i den her sag, aldrig er blevet interviewet til advokatundersøgelsen.

Og så kan vi komme tilbage til den nye diskussion. Alt i alt leder alle fejlene, det manglende interview med kommunaldirektøren og mødereferatet både eksperter og journalister til spørgsmålet; Har Kammeradvokaten udeladt kritisk vigtige detaljer for at opnå et bestemt resultat?

I morgen samles Kerteminde Kommunes Byråd til et temamøde om advokatundersøgelsen, hvor Kammeradvokaten vil fremlægge deres resultater. Du kan læse Kjerteminde Avis’ optakt til mødet her.

Følg med på Kjerteminde Avis og på TV 2 Fyn kl. 19:30 i aften, hvor Nyborg Avis og Kjerteminde Avis’ chefredaktør fortæller om sagen. Hvis du har spørgsmål til sagen, du gerne vil have uddybet, så tøv ikke med at skrive en kommentar nedenfor.

Kammeradvokaten er ikke vendt tilbage på Kjerteminde Avis’ seneste henvendelse.