Det har været en lang, sej kamp at slå gennem Digitaliserinsstyrelsens lydmur – til stor frustration for tandplejens ansatte, dens brugere og Kommunens IT-afdeling
Malene Løvbjerg Hansen er klinikassistent i den kommunale tandpleje på Skippergade i Nyborg. Foto: Martha Frederikke Wiese
14. september 2023: Klinikassistent Malene Løvbjerg Hansen bladrer gennem stakken af papirer. Nogle af dem viser den ene frustrerede mail efter den anden. De kommer fra forældre, der ikke kan bruge tjenesten Book Tandtid, som ellers skulle være så smart og spare klinikassistenterne en masse tid, men som ikke har virket i et halvt år. Nogle andre papirer viser de talrige henvendelser, Nyborg Kommunes IT-afdeling har rettet til Digitaliseringsstyrelsen.
“Så nu har vi et arbejdsmiljøproblem – oven i de andre fortrædeligheder” – Uddrag af mailkorrespondance
Men det, papirerne ikke viser, er næsten det mest bemærkelsesværdige. For trods IT-afdelingens mange henvendelser, der er tiltagende desperate og hyppige, er der ufatteligt få svar fra Digitaliseringsstyrelsen selv.
Og problemet – grunden til, at bookingsystemet bare ikke vil virke – ligger hos netop styrelsen.
Forringet service og forværret arbejdsmiljø
I sin tid, da Kommunen indkøbte bookingtjenesten, blev der samtidig nedlagt en halv fuldtidsstilling i klinikken. I lang tid gjorde systemet også, hvad det skulle; Lettede arbejdsopgaven for de ansatte og gjorde det nemmere for forældre at bestille og afbestille tid til deres børn.
Men da systemet gik fra at blive betjent via Nem-ID til kun at kunne tilgås med Mit-ID, gik det galt. Allerede i februar så klinikken de første tegn på en fejlslagen overgang.
– Allerede der vælter det ind med mails hver dag fra utilfredse borgere, og folk ringer non-stop, for det er jo den eneste måde, de kan booke en tid. De fleste, der ringer, er utilfredse, og det forstår vi jo godt – det er virkelig dårlig service overfor borgerne. Men det gør det også svært at gå på arbejde, sætte sig med det headset og vide, at hver dag starter det forfra. Fejlen ligger jo ikke hos os, men vi bliver konstant konfronteret med den, fortæller Malene Løvbjerg Hansen om de mange måneder, der er gået.
Sådan er sagen også blevet fremlagt for IT-afdelingen. I en mail fra klinikkens overtandlæge Torben Gasseholm, skriver han så sent som i august:
“Jeg er ked af at tage emnet op for 117. gang – men den manglende mulighed for vores borgere, for at logge ind på vores selvbetjeningsløsning Book Tandtid bliver mere og mere utålelig”
“Dels er det elendig service over for borgerne – dels giver det en kæmpe ekstra arbejdsbyrde til vores telefontjeneste (…) Desuden må personalet lægge øre til ikke så få skarpe – og til dels uforskammede – bemærkninger om IT-niveauet her i kommunen. Så nu har vi et arbejdsmiljøproblem – oven i de andre fortrædeligheder”
Helt fra starten har kommunikationen mellem klinikken og IT-afdelingen været god, understreger Malene Løvbjerg Hansen. De mailkorrespondancer, Nyborg Avis er i besiddelse af, taler også sit tydelige sprog; Kommunen tager igen og igen fat i styrelsen, men bliver mødt af op til fire ugers svartid, selvom IT-afdelingen blev lovet, at der ville gå maksimalt ti dage.
Flere gange har IT-afdelingen rykket styrelsen.
Forløsningen
Efter Nyborg Avis havde sat sig ind i sagen, kommunikationsforløbet og de klinikansattes pointer, kontaktede vi Digitaliseringsstyrelsens presseafdeling. Den henvendelse lavede vi d. 27. september.
To dage efter – fredag d. 29. september – modtog avisen dette svar:
“Digitaliseringsstyrelsen bekræfter, at der er tale om en systemfejl i NemLog-in Administrationen, som Nyborg Tandpleje har oplevet, og vi beklager det lange sagsforløb. Vi bestræber os altid på at løse fejl og udfordringer hos vores brugere så hurtigt som muligt.
På grund af en længerevarende dialog med underleverandører har den pågældende sag dog taget længere tid end forventet. Systemfejlen er nu løst, og Digitaliseringsstyrelsen fik den 28. september 2023 bekræftet dette af Nyborg kommune, hvorfor sagen kan betragtes som lukket.”
Malene Løvbjerg Hansen bekræfter ligeledes, at systemet nu virker, for Nyborg Avis.
Nu kan forældre i kommunen altså igen administrere deres børns tandlægetider på Book Tandtid – og klinikassistenterne kan få lov at yde den service, de er ansat til.