Borgerrådgiveren i Nyborg Kommune, Bjørn Brøndum Pedersen, har den seneste uge været nævnt meget i medierne på grund af hans arbejde: ”Det er ikke i orden ikke at sige det højt, som ikke er i orden”
Bjørn Brøndum Pedersen er i sin fritid rejselysten, og hans kontor er pyntet med flere billeder fra rejser rundt i verden. Foto: Magnus Terp
Bjørn Brøndum Pedersen er borgerrådgiver i Nyborg Kommune. En position han har haft siden januar 2021. Han har 25 års erfaring med at arbejder i det kommunale, hvor han har været borgerservicechef i Svendborg, efterfølgende på ledelsesgrenen i kommunen i over ti år for derefter at arbejde ved KMD og som afdelingschef i ATP, hvor han blandt andet havde ansvaret for klagehåndtering ud til borgere og kommuner.
Inden Bjørn Brøndum blev borgerrådgiver, har der været to andre, som har haft jobbet i Nyborg kommune – en i 2016 og en i 2019. Som borgerrådgiver er han modsat alle andre i kommunen ikke ansat af direktionen, men af byrådet. Derfor er der ikke nogen direktører, som kan komme og sige, hvad han skal gøre. Han har en neutral rolle og står udenfor organisationen. Han er mellemleddet mellem borgerne og den kommunale organisation, og han skal på den måde gå en balancegang mellem at være både borgerens og organisationens mand:
-Jeg står for transparenthed og ordentlighed. Med transparenthed mener jeg, at vi i den offentlige sektor burde være og arbejde så ordentligt, at vi kan tåle, at der stod en journalist og kiggede os over skulderen, mens vi arbejder. Med ordentlighed mener jeg, at vi langt hen ad vejen skal behandle borgeren, som vi selv vil behandles, og hvis vi gjorde det hele vejen rundt i kommunen, så var der ikke behov for mit job, siger Bjørn Brøndum og fortsætter:
– Jeg arbejder også med mottoet ”Det er ikke i orden ikke at sige det højt, som ikke er i orden”. Med det mener jeg, at hvis jeg ser noget, som der ikke virker, så siger jeg det højt, for ellers er der ikke nogen, som gør noget ved det.
Kommunens ombudsmand
Internt i kommunen har borgerrådgiveren flere roller. Han gennemfører undersøgelser af kommunens drift for at forbedre kommunens sagsbehandling, han yder råd, vejledning og undervisning til kommunens ansatte, han medvirker til at forbedre forholdene for brugerne af kommunen, han bidrager konstruktivt til, at sagsbehandlingen og betjening af borgere bliver forbedret fremadrettet, og så skal han holde tilsyn med kommunen. En af de måder, han gør dette på, er ved, at han årligt kommer med anbefalinger gennem sin årsberetning:
-Jeg har en tilsynsrolle, hvor jeg kan gå ind i sager og sige, at jeg gerne vil have de og de sagsagter, for at se, hvordan et område behandler deres sager. På den måde har jeg lidt en rolle som kommunens ombudsmand, hvor jeg har frie hænder til at undersøge, hvad jeg ønsker for at kunne komme med anbefalinger til, hvordan man kan forbedre områderne i kommunen.
Men selv om han kan komme med anbefalinger, så kan han ikke direkte bestemme noget i kommunen. Han kan ikke træffe afgørelser eller ændre på afgørelser, men han kan fortælle og hjælpe med, hvor man skal klage for at ændre afgørelserne, hvis der er noget i afgørelserne, som burde ændres. Han underviser også de ansatte i kommunen, og han hjælper gerne ansatte i kommunen, hvis de har brug for sparring:
-Hvis sagsbehandlerne har nogle sager, som de er i tvivl om, så kan de ringe og få sparring ved mig. Jeg underviser også social og sundhedsassistenter i kommunikation og konflikthåndtering, og så har jeg undervist hele jobcenteret i mødeledelse – altså hvordan man holder et effektivt møde. En af grundene til det var, at jeg opdagede, at man kaldte borgere til møde uden dagsorden. Det er vigtigt at have, så møderne bliver effektive, så der kommer nogle hurtige beslutninger, og så borgeren kan forberede sig bedst muligt. Det er heldigvis noget, jeg kan se, der begynder at blive rettet op på.
At behandle borgerne ordentligt
Som borgerrådgiver rådgiver Bjørn Brøndum selvfølgelig også borgerne, og hjælper dem med at få styr på deres sager. Her behandler han klager over Nyborg Kommune inden for alle kommunens fagområder, han yder vejledning i klagesystemet, hvor han også hjælper med at udforme klager, han hjælper med at forstå breve herunder afgørelser fra kommunen, han hjælper med at få genskabt dialogen med kommunen, han mægler mellem borgeren og kommunens medarbejdere, han hjælper med at finde vej i den kommunale organisation, og han arbejder på at forbedre forholdene for borgerne og erhvervslivet i kommunen.
-Jeg stopper ikke med at arbejde klokken tre. Borgerne ringer ofte også om aftenen og i weekenden, og her tager jeg altid telefonen. De fleste sender normalt en mail, og her har jeg mit eget mål om, at jeg skal give respons indenfor to timer. Ikke at jeg løser sagen, men for at bekræfte, at jeg har set mailen, og så jeg kan aftale, hvornår jeg kan snakke med borgeren. Det bliver borgerne overrasket over, men for mig er det jo mit job, siger Bjørn Brøndum.
Bjørn Brøndum arbejder med en sag, indtil den er færdig, og indtil borgeren er enig med ham i, at han kan slippe sagen. I fremtiden håber Bjørn Brøndum Pedersen på at blive husket for, at han var ansat for at hjælpe borgerne:
-Jeg drømmer om, at jeg vil blive husket som en mand, der har udvist ordentlighed og transparenthed. Og så håber jeg, at det vil blive husket, at jeg på trods af, at jeg har en rolle, hvor der nogle gange er et højt konfliktniveau i arbejdet, så huskede jeg stadig at se både på borgerens del af sagen og organisationens del af sagen. At jeg bliver husket som en mand, der arbejdede professionelt, men som også har et godt smil på læben, og som kan lide at grine. For jeg har også et motto, der hedder, at bare fordi det er sjovt, så kan det også være klogt.
Dyk ned i hele Nyborg Avis' dækning af sagen her
- Rapport udtaler sønderlemmende kritik af kommunen: Lovbrud på børneområdet
- Det er ingens skyld, det er alles skyld: Nu reagerer borgmesteren på ulovlig sagsbehandling
- Kom med bag en families fem år lange ‘ulidelige kamp’ mod kommunen
- Sikken en møgdag. Rapport om kommunens svigt skabte en trykket stemning på rådhuset
Nyborg Avis erfarer: Rapport fører til hjemsendelser og krisepsykolog-hjælp