Det er anseelige beløb, kommunen har måttet punge op med til tidligere ansatte de seneste tre år – og i år er det ekstra højt
Fratrædelsesaftalerne har kostet flere millioner hvert år i tre år. Foto: Nyborg Avis
Det koster penge at have ledere ansat, og det koster penge at lade dem gå. Sådan er det i hvert fald i Nyborg Kommune, hvor fratrædelsesaftaler de seneste tre år er blevet til en udgift i millionklassen.
I 2021 måtte kommunen punge op med fire millioner, i 2022 lød beløbet på 2,2 millioner, og i 2023 når udgifterne til ledere og chefers fratrædelsesaftaler helt op på 8,3 millioner. Alt i alt har de øverste medarbejdere i Nyborg Kommune kostet 14,5 million på tre år – vel at mærke efter de har indgået aftaler om at stoppe deres ansættelsesforhold.
Det viser en aktindsigt, Nyborg Avis har søgt.
Langt størstedelen af pengene er nogle, Nyborg har måttet slippe, fordi det har været det kontraktmæssigt rigtige. Kommunen skal følge ‘lovgivning, overenskomst eller aftaler mellem arbejdsmarkedets parter (fx løn i funktionærlovens opsigelsesvarsel, funktionærlovsbestemt godtgørelse for høj anciennitet, pension og ferie mv.)’, som administrationen skriver til Nyborg Avis.
Kommunaldirektør Tim Jeppesen sætter nogle ord på, hvorfor de – ifølge ham selv – ‘unaturligt høje beløb’ har hobet sig op.
– For det første er det kommunens topledere, der er blevet lavet aftaler med, så det er nogle store årslønninger, der har været i spil. Så var der fratrædelserne, som kom i kølvandet af kulturanalysen og den proces, der var i Nyborg Kommune på det tidspunkt. Der kan også være sket nogle ting i forbindelse med den nye organisationsstruktur, som har gjort, at folk ikke har kunnet se sig selv i jobbet længere. Generelt set kan vi sige, at fratrædelsesaftalerne dækker over nogle individuelle forhold, der har gjort sig gældende for de forskellige medarbejdere, siger han.
Er der nogle af de her aftaler, der i stedet kunne have været regulære opsigelser eller afskedigelser, sådan at det økonomiske efterslæb ikke var blevet så stort?
– Det vurderer vi hver eneste gang, og hver eneste gang prøver vi at lave de aftaler, der bedst kan svare sig. Når jeg kigger på det fra min stol, så synes jeg egentlig, at vi har fundet den rigtige balancegang mellem de hensyn, vi må tage; Både kommunens økonomi og de personaleforhold, der har gjort sig gældende, siger kommunaldirektøren.
De 8,3 millioner, fratrædelserne har kostet alene i år, kommer oveni en periode, hvor Kommunens økonomi i forvejen er presset. Tim Jeppesen finder det svært at pege på, hvad Kommunen specifikt kan gøre for at nedbringe udgifterne i fremtiden, men har en klar formodning om, at tendensen ikke vil fortsætte.
– Det, vi kan gøre, er at sørge for, at vi har en god arbejdsplads, og jeg tror, vi vil se en markant nedgang i udgifter til den her post. Jeg forventer, at når vi kigger tilbage om ti år, så vil de her tre år stikke ud som værende virkelig høje og uden for normalen.