På tirsdag begynder Sund & Bælt at opføre støjskærme på den ene side af motorvejen ud mod Hjelevej. Det vil betyde, at Hjejlevej hen over sommeren vil få megen trafik på den lille vej
Når arbejdet med de nye støjskærme går i gang på tirsdag vil rampen op til Storebæltsvej blive lukket i fem måneder. Foto: Michael Rathje
Bilister, der efter den 16. april kommer fra Storebæltsbroen, kan de næste fem måneder ikke benytte afkørsel 45 ved Storebæltsvej, hvis de skal ind til Nyborg. De skal så enten køre helt til afkørsel 46 i Nyborg Vest, eller de skal allerede køre af motorvejen ved afkørsel 44 på Knudshoved og køre videre ad Hjelevej.
Først i slutningen af september vil støjskærmene stå færdige, og rampen til Storebæltsvej vil blive genåbnet.
Det er denne strækning på 560 meter, hvor der bliver sat nye støjskærme op
I juni 2021 blev der indgået en politisk aftale om Infrastrukturplan 2035, hvor det blev besluttet at afsætte midler til en række konkrete støjprojekter, blandt andet projektet ved E20, Nyborg Ø.
Der blev i alt afsat 11 millioner kroner, og det var Sund & Bælts opgave sammen med en rådgiver at vurdere, hvordan beløbet bruges, så det gavner borgerne langs motorvejen bedst muligt.
Selvom 11 millioner kroner lyder af meget, så rækker det altså kun til 560 meter.
Det er disse 560 meter støjskærm, som bliver påbegyndt i næste uge.
Sund & Bælt skriver i en pressemeddelelse, at de sendte opgaven med etablering af støjskærm i udbud med særlig vægt på bæredygtighed i løsningerne, så faktorer som CO2-forbrug under fremstilling og brug af genbrugsmaterialer kunne være udslagsgivende for, hvem der fik tildelt opgaven med at etablere støjskærmen.
Opgaven blev tildelt firmaet DAV Nordic A/S – blandt andet fordi de i deres løsning har valgt at anvende en stor mængde genbrugsmaterialer.
De gamle støjskærme skal rives ned og nye sættes op på en 560 meter lang strækning. Foto: Michael Rathje
Støjskærmene strækker sig over 560 meter i østlig retning fra afkørsel 45, Nyborg Ø og omfatter etablering af en fem meter høj lydabsorberende støjskærm etableret langs afkørsel 45 og en tre meter høj lydabsorberende støjskærm etableret på eksisterende støjvold. De nye støjskærme kommer på en del af strækningen til at erstatte de gamle støjskærme af træ, der ikke er tidssvarende.
Dermed kan en lille del af de støjplagede nyborgensere, se frem til mindre motorvejsstøj.
Det næste halvandet år skal Vejdirektoratet undersøge og vurdere behovet for, om de øvrige støjskærme langs E 20 gennem Nyborg også skal udskiftes med nye støjskærme. Foto: Google Map
De øvrige nyborgensere, der er plaget af motorvejsstøj, må væbne sig med tålmodighed. Vejdirektoratet kunne sidst i februar meddele, at de nu går i gang med at undersøge hvilket behov, der er for støjskærme langs den øvrige del motorvejen, der går gennem Nyborg. Her er der også planer om at udskifte de gamle eksisterende støjskærme af træ nogle mere effektive støjskærme.
Vejdirektoratet regner med at selve undersøgelserne af motorvejsstøjen og vurderingen af behovet for nye støjskærme vil tage halvandet år.