Det er humbug det hele. Når vinduet i Et Juleeventyr på magisk vis går op af sig selv, så er det fordi Puk Lundemann trækker i trådene bag scenen.
På Puk Lundemanns ordre bliver vinduet åbnet, og den kunstige sne blæses ind på scenen. Foto: Michael Rathje
Puk Lundemann fra Nyborg er forestillingsleder på Odense Teaters juleforestilling ”Et Juleeventyr”
Forestillingen er blevet rost af anmelderne og har gået for fulde huse.
55 minutter før tæppet går: Puk Lundemann får en sidste kop kaffe i teatrets kantine, inden hendes arbejde for alvor går i gang.
– En forestillingsleder er jo, hvad kan man sige, en kaptajn på skibet. Så det er mig, der sørger for, at alt går, som det skal.
53 minutter før tæppet går: Nutidens Juleånd, spillet af Hanne Hedelund, kommer fejende ind i kantinen: ”Puk er den bedste. Du må godt skrive i avisen, at jeg har sagt, at Puk er den bedste forestillingsleder”
Puk Lundemanns arbejde med ”Et Juleeventyr begyndte med læseprøver i september sammen med skuespillerne og instruktøren Jacob Schjødt, som også er teaterchef.
– Jeg er både instruktørens mand/kvinde, og jeg er bagscenens og skuespillernes mand/kvinde.
48 minutter før tæppet går: Puk Lundemann gør klar i sit lille aflukke. Foto: Michael Rathje
Når forestillingen har haft premiere, så tager instruktøren hjem, og Puk er så hans øjne og ører.
– Så er det mig, der skal sørge for, at al teknik forløber, som det skal: Frisør, påklæder, lyd og lys, og vi har børn med i den her forestilling. Det skal samles i et samarbejde. Men der er jo én, der bliver nødt til at have det overordnede blik.
46 minutter før tæppet går: Puk Lundemann tjekker, om sikkerheden på scenen er, som den skal være, og at faldlemmen kan holde til, at man står på den. Foto: Michael Rathje
En teaterforestilling er et organisk sammenspil af mange menneskers indsats, og ikke to forestillinger er ens.
– Jeg skal holde øje med, om der er noget, der afviger, så stykket bliver længere. Jeg tager jo tid på hver forestilling. Men skuespillere er nu om dage meget disciplinerede. Men hvis pludselig første akt er fire minutter længere, så tænker man: ”Hmm, hvad skete der lige her? Var der noget, der trækker ud?”
45 minutter før tæppet går: Puk Lundemann tjekker, at alle rekvisitter er på plads på scenen. Foto: Michael Rathje
Under forestillingen sidder Puk Lundemann i et lille aflukke ved siden af scenen. Hun kan kun se scenen på sin tv-skærm, og så er hun i lydkontakt med scenefolkene, mens hun nøje følger med i manuskriptet.
– Jeg sidder med headset på og giver standby og go til min teknik på bagscenen. Og det er mig, der siger klar scene, ringer publikum ind, og ringer spillerne ind. Jeg sørger for, at alle er klar på bagscenen. Hvis der opstår et eller andet uventet, eller noget går skævt, eller der er noget, der ikke virker, så er det også mig, der skal løse det.
43 minutter før tæppet går: Puk skal have skaffet plads til skuespiller Christian Collenburg, selvom alt er udsolgt. Men Collenburg spillede hovedrollen i Odense Teaters forrige store forestilling Bonny & Clyde, så Puk går ud til billetsalget og beder dem forsøge at finde pladser til Collenburg og hans ledsager. Om ikke andet, så i lysburet over 2. balkon.
Puks far er den kendte skuespiller Arne Lundemann fra Nyborg
– I dag synes jeg, at det er fantastisk, og jeg er megastolt af ham, og jeg er glad for ham. Men jeg må da sige, at jeg havde på et tidspunkt, da jeg var ung, hvor jeg tænkte, at det var irriterende, at alle skulle snakke med ham. Men han er jo et stort, hjerteligt menneske, min far, og han skal snakke med alle.
33 minutter før tæppet går: Puk tager en snak med den ene af forestillingens to børneskuespillere, William Grønlykke Glue. Inden publikum kommer ind i salen, skal han lige lade op med en pose slik i Ebenezer Scrooges stol. Foto: Michael Rathje
Som ung ville Puk ikke have noget at gøre med teaterbranchen.
– Nej. Så jeg kom inden for restaurationsbranchen, og jeg tog til København og har arbejdet på SAS Hotellerne som tjener og skulle også i lære som kok.
30 minutter før tæppet går: Puk tjekker alle sine alarmer på mobiltelefonen. Der er mange ting der skal huskes. Foto: Michael Rathje
Arne Lundemann startede også som kokkeelev på Nyborg Strand, inden han kastede sig ud på de skrå brædder.
– Da jeg fik min søn i 1996, flyttede jeg tilbage til Fyn. Min far var dengang ansat på Odense Teater, og pludselig en dag, så mangler de en privat sufflør for Vigga Bro. Og jeg havde jo prøvet før at være sufflør i alle de år, de lavede Fru Gittes Sommercabaret. Jeg ville bare ikke alt det der på scenen.
23 minutter før tæppet går: Selvom det egentlig ikke er Puks opgave, tjekker hun lige, om der er lys i juleåndernes tommelfingre. Foto: Michael Rathje
Juleåndernes tommelfingre ligger til opladning. Foto: Michael Rathje
Puk blev på Odense Teater, men bag scenen og har stort set været der lige siden. Bortset fra 2000 til 2002, hvor hun havde restauranten ”Lundemanns Kælder”, der lå på Torvet i Nyborg.
– Jeg plejer at sige, at jeg nærmest er født inde på første balkon. For jeg har jo kravlet rundt herinde, og jeg har åbnet dørene, og kravlet op og kigget ud over balkonen, og set dem spille. Og som voksen har jeg flere gang arbejdet sammen med min far her på Odense Teater, og det har været vildt sjovt.
15 minutter før tæppet går: Puk laver et alle-opkald og kalder skuespillerne på bagscenen. Foto: Michael Rathje
Sammen med sin mand, Kenneth, købte Puk i 2000 huset i Nørregade, hvor Vinspecialisten ligger.
– Her bor vi på 1. sal, og så bor min mor og far oppe på 2. sal. Det er ikke sådan at vi overrender hinanden, men vi er hver dag lige oppe og sige hej til dem.
Det er humbug, det hele, som Ebenezer Scrooge siger. Den lækre mad her er lavet af plastic. Foto: Michael Rathje
Det er 9. gang, at Puk Lundemann er forestillingsleder på en juleforestilling på Odense Teater.
– Jeg har haft den fornøjelse at have min far med i ”Peters Jul”, og min bonusmor, Betty, har jeg også haft på et par juleforestillinger. Det har været enormt hyggeligt. Det er altid noget helt særligt med juleforestillinger; vi er gode ved hinanden og er ligesom én stor familie.
12 minutter før tæppet går: Skuespillere og scenefolk samles for at trække dagens kalendergave. Foto: Michael Rathje
1 minut før tæppet går: Skuespiller Ayshan Qvorstrup er klar til, at Puk Lundemann sætter forestillingen i gang. Foto: Michael Rathje
Klokken 18.00 lyder Puks stemme over intercom: ”Og værsgo”. Et Juleeventyr kan begynde. Foto: Michael Rathje
Selvom Arne Lundemann ikke arbejder på Odense Teater længere, så ser Puk alligevel sin far jævnligt på teatret:
– Ovre i den gamle skuespillerfoyer hænger der et billede af min far, og når jeg kigger på det, så bliver jeg lidt glad og stolt og varm om hjertet.
I den gamle skuespillerfoyer hænger alle skuespillere, der i tidens løb har arbejdet på Odense Teater, og således også Puks far, Arne Lundemann. Foto: Michael Rathje
Første akt er slut, og mens publikum og skuespillere forlader salen for at holde pause, har Puk Lundemann travlt med at feje scenen for den kunstige sne.