Kommunesvigt: Politikere fik talepapir, da rapporten udkom

0
718

I forbindelse med sidste uges offentliggørelse af den kritiske BDO-rapport har alle byrådsmedlemmer fået udleveret et ark med de spørgsmål pressen kunne finde på at stille, og hvor der er givet forslag til, hvordan de skulle svare.

Nyborg Rådhus

Et talepapir med pressens formodede spørgsmål blev udleveret til byrådsmedlemmerne i sidste uge, da BDO-rapporten blev offentliggjort. Foto Michael Rathje

”Jeg beklager” og ”Det er uacceptabelt”

Disse to sætninger blev tirsdag den 5/12 sagt igen og igen. Uanset om det var byrådsmedlemmer, kommunens socialdirektør eller borgmesteren, der udtalte sig til pressen.

De enslydende kommentarer skyldes sandsynligvis et såkaldt talepapir, som byrådsmedlemmerne fik udleveret fra direktionen i forbindelse med, at BDO-rapporten blev præsenteret i sidste uge. I talepapiret kunne byrådsmedlemmerne læse, hvad de for eksempel kunne svare, hvis pressen spurgte ind til sagen.

Det fortæller det socialdemokratiske byrådsmedlem, Matin Stenmann, til P4 Radio Fyn.

Det er ikke unormalt, at der i krisesituationer, bliver udarbejdet et sådant talepapir, så byrådsmedlemmer har det faktuelle på plads, når de udtaler sig til pressen. Det er flere byrådsmedlemmer, som har bedt om talepapiret for at være klædt på til pressens spørgsmål.

Her kan du læse forslagene til, hvad byrådsmedlemmerne kunne svare, hvis de blev kontaktet af pressen:

Hvordan kunne det her ske?

– Det kan vi desværre ikke svare på. Men en del af vores handlingsplan bliver at kigge tilbage og rette op på de kritisable forhold, der desværre har været i vores sagsbehandling og ledelse på området.

Hvem har ansvaret? Har du som byrådsmedlem et ansvar?

– Som byrådsmedlemmer er vi optagede af, at vores forvaltning leverer et ordentligt stykke arbejde.
– Det må vi konstatere ikke er sket på en række fronter, hvilket vi desværre ikke har været orienterede om.
– Nu forventer vi, at forvaltningen får rettet op på det, der tydeligvis ikke har fungeret, så borgere og familier kan have tillid, at man får en grundig, kompetent og empatisk sagsbehandling af kommunen.

Hvorfor opdager I det først nu?

– Når vi taler om den konkrete sagsbehandling, er vi politikere afhængige af den information, vi får. Og inden vi bestilte analysen, var vi desværre ikke orienteret om de her forhold. Det i sig selv tyder på mangelfuld ledelse.
– Havde vi været det, havde vi selvfølgelig handlet langt tidligere.

Hvor langt tilbage går problemet?

– Det giver BDO-rapporten ikke noget svar på.

Hvad vil I gøre ved det?

– De forhold, som analysen beskriver, er ganske enkelt uacceptable. Derfor har er der også allerede draget ledelsesmæssige konsekvenser i vores forvaltning.
– Næste skridt er, at forvaltningen får igangsat en handlingsplan, som sætter ind mod udfordringerne på området. Den er vi i byrådet blevet orienteret om, og vi forventer at bliver holdt tæt orienteret undervejs.
– Der er ingen hurtige eller nemme løsninger, men vi kommer til at arbejde hurtigt og benhårdt for at sikre, at borgere og familier i vores kommune igen kan have tillid, at man får en grundig, kompetent og empatisk sagsbehandling på det her område.
– Det handler blandt andet om at få de rette kompetencer ind i vores sagsbehandling, sikre en sund kultur på vores arbejdspladser og se på, om vi kan samle kommunens tilbud, så de får en højere kvalitet og bliver nemmere at finde rundt i for borgerne.

Hvad vil det her betyde for kommunens økonomi?

– Lige nu har vi fokus på den faglige kvalitet og rette op på den som vores første prioritet. Det økonomiske overblik har vi endnu ikke etableret.

Hvordan skal borgerne i Nyborg have tillid til, at det I gør nu, virker?

– Jeg forstår fuldt og helt, hvis man som borger i Nyborg Kommune lige nu kan have svært ved at have tillid til vores sagsbehandling på socialområdet. For de forhold, analysen beskriver, er ganske enkelt uacceptable.
– Derfor arbejder vi lige nu benhårdt på at genoprette tilliden og sikre, at vores indsats fremadrettet bliver kendetegnet af høj faglig kvalitet, et godt arbejdsmiljø og en tæt dialog med borgerne.

– Jeg var ikke helt glad, da jeg så talepapiret i tirsdags, siger Poul Erik Knudsen (A).

Der er især to spørgsmål og anbefalinger til svar, som falder byrådsmedlem Poul Erik Knudsen (S) for brystet.

-Som byrådsmedlem burde man jo vide, hvilket ansvar man har. Det er jo ikke noget, man skal have nogle andre til at fortælle, altså hvad man skal synes. Den del har jeg det svært ved, lyder det fra Poul Erik Knudsen.

Det andet punkt på talepapiret, som Poul Erik Knudsen, har det svært ved, er opfordringen til at bruge ordet ”beklage”.

– Det ord kan jeg ikke lide. Heller ikke ”uacceptabelt. Jeg synes vi skulle bruge ordet ”undskyld”. Det er det eneste ord, der dækker sagen, slår Poul Erik Knudsen fast.

I forbindelse med udleveringen af talepapiret, skriver direktion, at ”det er tænkt som støtte til jer, hvis I bliver kontaktet af pressen. Det er inspiration og vejledning, og ikke et forsøg på at styre kommunikationen i en bestemt retning.