De mange ladestandere, der for tiden er ved at blive sat op i Nyborg Kommune kommer til at koste 170 almindelige p-pladser – og ser du stort på skiltningen, så kan du risikere en p-afgift på 510 kroner
På Nørre Torv foran redaktionens vindue er to af torvets otte parkeringspladser inddraget til de særlige p-pladser for opladning af el-biler, men det er der, trods skiltning, mange der ikke har opdaget. Foto: Michael Rathje
De to firmaer OK og Clever, der sidste år vandt udbuddet på at opsætte ladestandere i Nyborg Kommune, er nu i fuld gang med at etablere ladestanderne.
Efter planen skulle ladestanderne være klar i starten af året. Men først gik der kage i kommunikationen mellem Nyborg Kommune og de to firmaer, så kom en hård og våd vinter, og nu venter de to firmaer på Vores Elnet for at kunne færdiggøre de sidste p-pladser med ladestandere.
Clever og OK har pr. 18. marts færdiggjort og sat ladeudtag i drift på 64 p-pladser. Det svarer til 38 % af de samlede ladeudtag.
De to firmaer har tilsammen 16 steder i kommunen, hvor de afventer, at forsyningsselskabet Vores Elnet får opsat transformere. Når det er sket, regner de med, at det vil tage seks uger inden de sidste ladestandere er blevet etableret og sat i drift.
Ove Ernst er projektchef i Vores Elnet, der står for at levere strømmen til ladestanderne og dermed også de manglende transformatorstationer til de ladestandere, der sluger mest strøm. Han forklarer, at Vores Elnet er i øjeblikket i dialog med Nyborg Kommune, og der er to problemstillinger, der skal løses først.
– Den ene er, at vi gerne vil have tinglyst vores transformatorstationer, så vi ikke skal flytte dem i tide og utide, og det er kommunen ikke så villige til. Den anden diskussion vi har haft med kommunen, og som vi måske er ved at lande nu, er, at kommunen nogle steder gerne vil have en anden udgave af vores standard-stationer. De vil gerne have, at den station nede på havnen bliver med træbeklædning og en station et andet sted med nogle andre farver, siger Ove Ernst.
Han påpeger også, at der er en leveringstid på seks til otte måneder, når de bestiller dele til nye transformatorstationer, og nogle steder skal det bagvedliggende net også forstærkes, altså der skal graves tykkere kabler ned.
Hans bedste bud på, hvornår alle ladestanderne kan tages i drift, er engang efter sommer.
Det tog ikke længe for entreprenørfirmaet Munck at få gravet ud, trukket kabler, sat skilte og ladestanderen op her på Nørre Torv. Andre steder i byen kommer det dog til at trække ud, da der skal bygges nye transformatorstationer. Foto: Michael Rathje
Kommunen ved ikke præcis hvor mange p-pladser de har
Det kan endnu ikke siges, hvor mange procent af kommunens p-pladser, der bliver omdannet til opladepladser. Hverken Teknisk afdeling, eller kommunens to p-vagter, har nemlig det fulde overblik over, hvor og hvor mange p-pladser, som kommunen har. Teknisk afdeling er i øjeblikket i gang med et større arbejde med at kortlægge og registrere alle kommunens p-pladser.
En del af de nye ladstandere bliver desuden etableret på private p-pladser som fx ved Liedl.
I forvejen kan det – især i midtbyen – være svært at finde en p-plads, men pas på med at bruge p-pladserne, der er forbeholdt opladning af el-biler til at parkere din benzin- eller dieselbil.
Hvis du bliver opdaget af kommunens p-vagter, så betyder det en p-afgift på 510 kroner. Det samme gælder, hvis du parkerer på de særlige p-ladser med din el-bil UDEN at sætte den til opladning.
I tidsrummet fra 19 – 8 er det dog tilladt alle at parkere på de særlige p-pladser, uanset om man lader op eller ej.
Ole Rasmussen ønskede ikke at komme i avisen med sit billede, men vi måtte meget gerne tage et billede af hans el-bil. Det er den anden el-bil han har har. Den første købte han i 2020. Foto: Michael Rathje
Ole Rasmussen var en af de første bilejere, der brugte den nye ladestander på Nørre Torv ved det gamle apotek.
Han bor i lejlighed og har ikke mulighed for at sætte en privat lader op til sin el-bil, så han er glad for de nye p-pladser forbeholdt el-biler.
– Ja, for pokker, jeg har savnet ladestandere i byen. Når man bor i lejlighed, er man afhængig af de her ladestandere. Nu bor vi godt nok nede ved havnen, hvor der lige er sat ladestandere op. Men det er også rigtig godt, at de er kommet op rundt om i byen, både her og oppe ved den gamle politistation og nede ved Brugsen. Men jeg var slet ikke klar over, at de også havde sat en ladestander op her, fortæller Ole Rasmussen, mens han ruller sit blå opladerkabel sammen.
Som el-bilejer skal man dog være opmærksom på, at der bliver opstillet tre typer af ladestandere på henholdsvis 11, 22 og 75 kW. Det betyder, at det er de færreste steder, man kan lade sin el-bil fuldt op på de tre timer, det er tilladt at holde på pladsen.
Salget af el-biler går trægt i Nyborg
Når alle ladepladser er færdige, mangler der bare nogle flere el-biler i Nyborg Kommune til at sluge strømmen.
Ifølge den seneste opgørelse fra De Danske Bilimportører blev der i Nyborg Kommune solgt 13 nye el-biler i februar 2024.
Det er en stigning på 18,2 % i forhold til februar 2023, hvor der blev solgt 11 nye el-biler. Det er den laveste procentvise stigning blandt de fynske kommuner.
Til sammenligning er der i Kerteminde Kommune sket en stigning på 110 % siden sidste år. I februar 2023 blev der solgt 11 nye el-biler, i februar 2024 var det steget til 21 nye el-biler.
Ser man på De Danske Bilimportørers opgørelse over, hvor stor en del el-biler udgør i de kommunale bilparker, så ligger Nyborg Kommune på en 39. plads. Kun 18 % af Nyborg Kommunes egne biler kører udelukkende på el.