En lavere hastighed på motorvejen gennem Nyborg vil hjælpe både på støjen og gavne klimaet. Men det bliver for dyrt for det danske samfund
Sættes hastigheden ned til 90 km/t på motorvejen, vil det tage 30 sekunder længere at køre gennem Nyborg. Foto Michael Rathje
I et læserbrev, som Bjarne Christiansen fra Alternativet i Nyborg har skrevet til Nyborg Avis, anbefaler Alternativet, ”at politikerne i Nyborg Byråd siger nej til de sølle 500 meter støjskærm og i stedet bruger energi på at få nedsat hastigheden på E20 til 90 km/t”
”De sølle 500 meter støjskærm” henviser til et borgermøde i sidste uge, hvor Sund & Bælt fremlagde deres planer for støjskærme i Nyborg.
Det er Sund & Bælt, der ejer Storebæltsforbindelse. I 2021 blev der i Folketinget indgået et bredt forlig om Infrastrukturplan 2035. Her blev der afsat 11 millioner kroner til støjskærme langs motorvejen gennem Nyborg.
Nogle af de 500 meter støjskærme, som bygges næste år, kommer til at erstatte disse gamle støjskærme, der bogstaveligt talt står i baghaverne på Øhavevej. Foto Michael Rathje
– Ved at nedsætte hastigheden på motorvejen gennem byen, vil man slå to fluer med et smæk. For det første vil det reducere støjen, og for det andet vil det betyde en reduktion i CO2-udslippet, siger Bjarne Christiansen fra Alternativet.
Det er netop med udgangspunkt i Klimarådets opdaterede Statusrapport for andet halvår 2023, at Alternativet i Nyborg mener, at man i Byrådet skal fokusere på at sætte hastigheden ned.
Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver regeringen om, hvordan omstillingen til et klimaneutralt samfund kan ske. Statusrapporten konkluderer blandt andet: ” Utilstrækkelige danske klimamål. For at indfri EU-forpligtelserne er det sandsynligvis ikke tilstrækkeligt at opfylde Danmarks egne klimamål for 2025 og 2030.” Med andre ord: Det går alt for langsomt med CO2-reduceringen i Danmark.
Nyborg Kommune har sin egen klimaplan
Her er målet, at kommunen skal være klimaneutral i 2040. I Nyborg Kommunes klimaplan står der under overskriften Lavere hastighed – lavere CO2-udledning: ” Der er allerede i Nyborg et stort politisk ønske om at reducere støjen fra E20 – blandt andet ved at nedsætte hastigheden fra 110 km/t til 90 km/t på den del af E20, der strækker sig igennem Nyborg by. Det drejer sig om et vejstykke på ca. 4,5 km.”
Ifølge kommunens klimaplan vil det være en af de enkelthandlinger, der giver den største reduktion af udledningen fra transporten i kommunen. Det vil i øvrigt kun forlænge køretiden med ca. 30 sekunder.
Alternativet i Nyborg anerkender borgmester Kenneth Muhs’ (V) store arbejde med både at få støjskærme op og hastigheden ned.
– Men man har en tendens til at glemme, at vi også har et klimamål, og det vil vi godt minde vores byrådspolitikere om, siger Bjarne Christiansen fra Alternativet i Nyborg, der fortsætter: – Vi skal stå meget fast her i Nyborg på at få sat farten ned på motorvejen, for trafikken i Nyborg er en stor problematik, når man snakker CO2.
En spildtid på 30 sekunder er for dyrt for samfundet
Niels Bjørkbom, der er formand for Foreningen Mod Motorvejsstøj I Nyborg, deltog i Sund & Bælts borgermøde i sidste uge. Han undrer sig over, at der ikke kan findes flere penge til støjskærme på en længere strækning end de 500 meter, der er planlagt i denne omgang. Og når Transportministeren nu har lukket pengekassen for flere støjskærme, så undrer det Niels Bjørkbom endnu mere, at Transportministeren heller ikke vil tillade en hastighedsnedsættelse på motorvejen gennem byen.
– Vi går efter at få sat hastigheden ned om natten, hvor der stort set kun kører lastbiler. Men Trafikministeriet har lavet beregninger, der viser, at det bliver samfundsøkonomisk for dyrt, hvis man skal have nedsat hastighed, forklarer Niels Bjørkbom.
Umiddelbart skulle man ikke tro, at en 30 sekunders længere tur gennem Nyborg har nogen betydning. Men Transportministeriet beregner de 30 sekunder som spildtid for alle personer, der bliver transporteret gennem Nyborg dagligt, og når derfor frem til, at det bliver for dyrt for samfundet, når der kører 13 millioner biler om året gennem Nyborg.
Afkørselsrampe 45 Nyborg Ø op til Storebæltsvej er ofte fyldt med biler. Her vil en hastighedsnedsættelse på motorvejen også øge sikkerheden. Foto: Niels Bjørkbom
Niels Bjørkbom kommer hurtigt med endnu et argument for at sætte hastigheden ned på motorvejen gennem Nyborg:
– Ovre på den anden side, i Korsør, er der jo hastighedsbegrænsning på 90 km/t, fordi der ved Halskov er korte og farlige afkørsler og tilkørsler. Men afkørsel 45 i Nyborg op til Storebæltsvej er jo også farlig; der er dårlige udsigtsforhold og den stuver ofte op. Jeg har prøvet at holde stille på motorvejen for at komme op ad en fyldt afkørsel 45, og kikket i bagspejlet og tænkt: ”Hvis der kommer en lastbil, der overser mig, så bliver jeg fuldstændig smadret.”
På den anden side af bæltet er hastigheden ved Halskov sat ned til 90 km/t af hensyn til trafiksikkerheden på grund af korte til- og afkørselsramper. Foto: Google Maps
Borgmester ønsker også farten ned og flere støjskærme op
Nyborgs borgmester Kenneth Muhs afviser Alternativets anbefaling til byrådet om at ”sige nej til de sølle 500 meter støjskærm
– Det er godt, at Alternativet nu kommer på banen i kampen mod motorvejsstøjen i Nyborg. Men de støjskærme, der bliver sat op nu, kan vi ikke sige nej til. De 11 millioner, der er afsat til støjskærme, kommer fra en politisk aftale i Folketinget om Infrastrukturplan 2035, og det forlig bliver der ikke lavet om på, siger Kenneth Muhs.
Byrådets arbejde har dog resulteret i en lille ændring i Infrastrukturplan 2035, hvor der stod, at Nyborg ikke kunne få nye støjskærme, da der allerede eksisterer nogle gamle træ-støjskærme på en del af strækningen. Men nu kan Nyborg søge om penge til nye støjskærme på lige fod med nye motorvejsprojekter.
– Og vi vil ikke nøjes med de støjskærme, der nu bliver sat op ved Nyborg Øst, slår Kenneth Muhs fast.
Nyborg Kommune har sat mikrofoner op langs motorvejen, så du døgnet rundt kan se støjen. Klik her og tryk derefter på den blå knap, hvor der står “LIVE”, under kortet.
Men der er lange udsigter til en finansiering af støjskærme på hele motorvejsstrækningen. Derfor arbejder Nyborg Byråd og borgmesteren også hårdt på at få nedsat hastigheden.
– Vi har flere gange foreslået Transportministeriet at få sat hastigheden ned, men det afvises med, at det samlet bliver for dyrt samfundsøkonomisk. Vi har haft møder med og besøg af skiftende trafikministre, men de er ikke lydhøre overfor vores ønske om at sætte hastigheden ned, siger Kenneth Muhs.
Det undrer Kenneth Muhs, når man for eksempel i Tyskland har støjzoner på motorveje, hvor hastigheden sættes ned i bestemte perioder.
Nyborg Byråd har forgæves forsøgt at bruge klima-argumentet over for Transportministeriet for at få hastigheden på motorvej gennem Nyborg ned. Foto: Michael Rathje
I forhold til Alternativets fokus på miljøgevinsten ved at sætte hastigheden ned, har byrådet også forsøgt at bruge klima-argumentet over for Trafikministeriet.
– Sammen med Middelfart Kommune, søgte vi også for et års tid siden om lov til en hastighedsnedsættelse med det formål at reducere CO2-udledningen. Men udmeldingen fra Christiansborg var, at det får vi ikke lov til.
Kenneth Muhs har også forgæves påpeget over for trafikministeriet, at der ved Halskov allerede er hastighedsbegrænsning, men ikke i Nyborg, hvor der også er en farlig afkørsel.
Senest har Kenneth Muhs henvendt sig til Trafikministeren med undersøgelser, der viser, at motorvejsstøj har en skadelig sundhedspåvirkning.