Venstres oplæg til, hvad der skal ske med Mellemgade, møder modstand i det udvalg, sagen skal besluttes i.
Oprindeligt var det aftalen, at Mellemgade skulle fungere som gågade i en testperiode frem til januar. Foto: Magnus Terp
Færdselsgade, sivegade, gågade – Mellemgade.
Meningerne er mange, og fortovene er for alvor kridtet op på den butiksrige gade og i de politiske partier, siden Venstre mandag meldte ud, at partiet ønsker at stoppe Mellemgades gågadeforsøg i næste måned. I stedet ønsker borgmesterpartiet at gøre gaden bilfri fra april 2024 – denne gang permanent.
Oplægget møder massiv modstand i Teknik- og Miljøudvalget, hvor alle byrådets partier er repræsenteret, og Venstre er i undertal.
Hvad er din umiddelbare reaktion på Venstres oplæg?
– Jeg blev meget forbavset. Det har ikke været drøftet i udvalget forud for Venstres udmelding, og for mig ligner det, at borgmesteren og resten af partiet ønsker at gå enegang og sabotere hele forløbet. – Poul Erik Knudsen (S)
– Overraskelse, vil jeg sige. Vi er i gang med en testperiode, vi er blevet enige om at have, så at Venstre nu ønsker, at der pludselig skal køre biler igen efter tre måneder, hvor vi ikke har haft mulighed for at få en fornemmelse af Mellemgade som gågade under både turistsæson, hverdag og julehandel – som jo ellers var aftalen – ja, det overrasker mig. – Michael Gertsen (C)
– Venstre går jo ind og kortslutter den proces, hvor vi skulle finde ud af, om det er en bæredygtig model at omdanne Mellemgade til gågade. Butikkerne skulle gerne have nået at have en indikation på, hvordan omdannelsen ville påvirke dem, men det ønsker Venstre øjensynligt ikke at tage stilling til. – Ole Tyrsted Jørgensen (F)
Venstre har begrundet oplægget med, at der ifølge dem skal skub i sagerne, og at Handelstandsforeningen selv har kritiseret prøveperioden. Kritikken gik mest af alt på processen og den manglende dataindsamling. Det kan du læse mere om i denne artikel.
“Det kan jeg ikke se mig selv i”
Både Konservative og Socialdemokratiet er klar til at gå ind i en tættere dialog med butikkerne i og omkring Mellemgade for at høre deres side af sagen, fortæller udvalgsmedlemmerne til Nyborg Avis.
– For mig at se er vi jo dybt afhængige af deres input i den evaluering, vi var blevet enige om at lave. Så jeg kan sagtens se mig selv tage rundt og snakke med de forretningsdrivende, siger Poul Erik Knudsen.
Det er Teknik- og Miljøudvalget, der skal tage stilling til oplægget. Hvis det står til troende, kan borgmesterpartiet, som det ser ud lige nu, vinke farvel til ideen om at stoppe prøveperioden allerede d. 31. oktober.
Kommer du/dit parti til at stemme det her oplæg igennem i udvalget?
– Det tør jeg godt at sige, at vi ikke gør. Vi ønsker fortsat at se tiden an, give butikkerne og borgerne lov til at give deres mening til kende. Når vi tilmed har butikker, der siger, at deres omsætning går ned, så er det noget, vi skal tage meget alvorligt. Vi vil have alle de input med, før vi træffer en så drastisk beslutning som at lukke gaden for biler permanent allerede til april, siger Poul Erik Knudsen.
Ud over ham er Socialdemokratiet repræsenteret i udvalget med Henrik Vestergaard.
– Nej, det gør jeg ikke. At der pludselig skal køre biler i gaden igen, før vi er kommet i mål med testperioden, det kan jeg slet ikke se mig selv i. – Michael Gertsen
Samme melding lyder fra SF.
– Vi kommer til at stemme nej. Det her er politisk enormt kluntet og uheldigt gjort at borgmesteren og Venstre. Hvis processen var kritisabel før, så ville den da blive virkelig slem med den beslutning. – Ole Tyrsted Jørgensen.
Partiernes udmelding overrasker Venstres Søren Svendsen, der er formand for udvalget.
– Det er underligt, synes jeg. Vi har jo netop siddet til møde med Handelstandsforeningen, og der fornemmede jeg, at vi var på samme side. Det kommer bag på mig, hvis der er nogen, der har glemt det, siger han.
Hvis det ender med, at jeres forslag bliver stemt ned i udvalget, kommer du så til at trække sagen op i byrådet?
– Jeg har slet ikke forestilling til at tro, at det skulle ende sådan. Det forstår jeg slet ikke. Men det er noget, vi må snakke om, når sagen er på dagsordenen til næste møde, slutter formanden.
Butikkernes eget forslag
Venstre vil fokusere på løsninger, og det ønsker butikkerne også. Derfor har der fra start været stor opbakning fra dem til at lave Mellemgade om til en såkaldt sivegade med færre parkeringspladser og øget fokus på de bløde trafikanter.
Det meldte Handelstandsforeningen ud for flere år tilbage, og den interne rundspørge-undersøgelse lavet af nogle af de forretningsdrivende selv tyder på det samme.
Hvorfor kigger I ikke på den sivegade-løsningen, hvor man mødes på midten, og som der har været historisk opbakning til fra forretningslivet?
– Ja, det kan der være en pointe i. Det vil jeg heller ikke afslå her og nu, at vi kan kigge på igen. Det kunne jo være en del af vejen hen mod en løsning, at man prøvede den model også – igen med tid til evaluering. – Poul Erik Knudsen.
– Det kan være, vi skal prøve det af, så vi har et sammenligningsgrundlag. Det ville i hvert fald være sindssygt uheldigt at konkludere, at det skal være på en bestemt måde lige nu. – Ole Tyrsted Jørgensen.
– Jeg er ikke tonedøv, og vi skal selvfølgelig inddrage butikkerne i det her. Men jeg er selv af den opfattelse, at det ville styrke både Mellemgade og bymidten på den lange bane, hvis vi kan få skabt et godt gågadenet, siger Michael Gertsen.
Kan du tage den beslutning på et oplyst grundlag lige nu?
– Nej, det mener jeg ikke, jeg kan.
Grundet efterårsferie falder det næste møde i Teknik- og Miljøudvalget først om cirka en måned.